Wprowadzenie stałego rytmu zajęć do wychowania dziecka, daje mu poczucie pewności i bezpieczeństwa.    Plan, zgodnie z nazwą, ma charakter ramowy, tj. stanowi podstawę organizacji czasu w żłobku, jednak nie jest nadrzędny wobec dobra dziecka. Niekiedy może być elastycznie zmieniany przede wszystkim  w zależności od potrzeb dzieci oraz warunków zewnętrznych i wewnętrznych, „okazji” płynących z otoczenia.

6:00  Schodzenie się dzieci

  • swobodna zabawa dzieci – inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej, pozostawienie dzieciom możliwości wyboru i inicjatywy,
  • aranżowanie przez opiekunów otwartych sytuacji wychowawczo – edukacyjnych,
  • zabawy rozwijające zainteresowania,
  • możliwość konsultacji rodziców z opiekunkami.

8:15 Przygotowanie do śniadania

  • czynności higieniczne i pielęgnacyjne,
  • trening czystości – nauka korzystania z nocnika i toalety,
  • kształtowanie umiejętności samoobsługowych.

8:30  Śniadanie

  • karmienie i pomoc dzieciom w samodzielnym spożywaniu posiłków,
  • wyrabianie u dzieci nawyku właściwego spożywania posiłku,
  • kulturalnego zachowania się przy stole,
  • pogadanki na temat zdrowego odżywiania się.

9:00  Czynności higieniczne

  • trening czystości – nauka korzystania z nocnika i toalety,
  • kształtowanie umiejętności samoobsługowych w łazience.

9:15  Zintegrowana działalność edukacyjno – wychowawcza

  • stwarzanie sytuacji edukacyjnych stymulujących wszechstronny rozwój dziecka (działania dostosowane do możliwości wiekowych i rozwojowych dzieci),
  • zabawy na świeżym powietrzu, spacery.

10:50 Przygotowanie do obiadu

  • czynności higieniczne i pielęgnacyjne,
  • wdrażanie elementów higieny osobistej,
  • kształtowanie umiejętności samoobsługowych.

11.00 Obiad – I danie (zupa) + dodatek (deser, owoce, wypieki własne itp.)

  • karmienie i pomoc dzieciom w samodzielnym spożywaniu posiłków,
  • wyrabianie u dzieci nawyku właściwego spożywania posiłku,
  • wyrabianie umiejętności prawidłowego posługiwania się sztućcami.

11:30  Leżakowanie – odpoczynek dzieci

  • słuchanie muzyki relaksacyjnej, kołysanek,
  • czytanie przez opiekunkę wybranych bajek.

13.15 Czynności higieniczne, przygotowanie do obiadu.

 

13:30 Obiad – II danie

  • karmienie i pomoc dzieciom w samodzielnym spożywaniu posiłków,
  • przestrzeganie zasad kulturalnego spożywania obiadu,
  • ćwiczenie umiejętności posługiwania się sztućcami.

14.00  Zabawy i ćwiczenia z dziećmi dostosowane do ich możliwości, rozchodzenie się dzieci

  • swobodna zabawa dzieci – inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej,
  • indywidualne zabawy edukacyjne z opiekunami,
  • czytanie literatury dziecięcej, rozmowy z pacynką,
  • zabawy muzyczne, manipulacyjne, konstrukcyjne itp.
  • zabawy na placu zabaw,
  • kontakty indywidualne z rodzicami.

16:30 Koniec dnia