Wprowadzenie stałego rytmu zajęć do wychowania dziecka, daje mu poczucie pewności i bezpieczeństwa. Plan, zgodnie z nazwą, ma charakter ramowy, tj. stanowi podstawę organizacji czasu w żłobku, jednak nie jest nadrzędny wobec dobra dziecka. Niekiedy może być elastycznie zmieniany przede wszystkim w zależności od potrzeb dzieci oraz warunków zewnętrznych i wewnętrznych, „okazji” płynących z otoczenia.
6:00 Schodzenie się dzieci
- swobodna zabawa dzieci – inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej, pozostawienie dzieciom możliwości wyboru i inicjatywy,
- aranżowanie przez opiekunów otwartych sytuacji wychowawczo – edukacyjnych,
- zabawy rozwijające zainteresowania,
- możliwość konsultacji rodziców z opiekunkami.
8:15 Przygotowanie do śniadania
- czynności higieniczne i pielęgnacyjne,
- trening czystości – nauka korzystania z nocnika i toalety,
- kształtowanie umiejętności samoobsługowych.
8:30 Śniadanie
- karmienie i pomoc dzieciom w samodzielnym spożywaniu posiłków,
- wyrabianie u dzieci nawyku właściwego spożywania posiłku,
- kulturalnego zachowania się przy stole,
- pogadanki na temat zdrowego odżywiania się.
9:00 Czynności higieniczne
- trening czystości – nauka korzystania z nocnika i toalety,
- kształtowanie umiejętności samoobsługowych w łazience.
9:15 Zintegrowana działalność edukacyjno – wychowawcza
- stwarzanie sytuacji edukacyjnych stymulujących wszechstronny rozwój dziecka (działania dostosowane do możliwości wiekowych i rozwojowych dzieci),
- zabawy na świeżym powietrzu, spacery.
10:50 Przygotowanie do obiadu
- czynności higieniczne i pielęgnacyjne,
- wdrażanie elementów higieny osobistej,
- kształtowanie umiejętności samoobsługowych.
11.00 Obiad – I danie (zupa) + dodatek (deser, owoce, wypieki własne itp.)
- karmienie i pomoc dzieciom w samodzielnym spożywaniu posiłków,
- wyrabianie u dzieci nawyku właściwego spożywania posiłku,
- wyrabianie umiejętności prawidłowego posługiwania się sztućcami.
11:30 Leżakowanie – odpoczynek dzieci
- słuchanie muzyki relaksacyjnej, kołysanek,
- czytanie przez opiekunkę wybranych bajek.
13.15 Czynności higieniczne, przygotowanie do obiadu.
13:30 Obiad – II danie
- karmienie i pomoc dzieciom w samodzielnym spożywaniu posiłków,
- przestrzeganie zasad kulturalnego spożywania obiadu,
- ćwiczenie umiejętności posługiwania się sztućcami.
14.00 Zabawy i ćwiczenia z dziećmi dostosowane do ich możliwości, rozchodzenie się dzieci
- swobodna zabawa dzieci – inspirowanie do spontanicznej działalności zabawowej,
- indywidualne zabawy edukacyjne z opiekunami,
- czytanie literatury dziecięcej, rozmowy z pacynką,
- zabawy muzyczne, manipulacyjne, konstrukcyjne itp.
- zabawy na placu zabaw,
- kontakty indywidualne z rodzicami.
16:30 Koniec dnia